W akcji, czyli freestyle na dwóch kołach dla fanów jednośladów

Freestyle w wersji ulicznej to: akrobacje, wykonywane w trakcie jazdy na dowolnym rodzaju motocykla. Najbardziej widowiskowe są ewolucje, wykonywane na motocyklach sportowych. Duża moc silników – nierzadko kilkukrotnie przekraczająca moc silnika zwykłego samochodu rodzinnego – w połączeniu z niezwykłym wyglądem, nadanym motocyklowi przez jego właściciela, budzą dreszcz emocji.

Jazda ekstremalna, która często zastępuje określenie freestyle, jest zjawiskiem bardzo popularnym w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Mistrzostwa Europy Freestyle przyciągają dziesiątki tysięcy widzów. Zwycięzcy tych zawodów są pożądanymi gwiazdami zlotów i pokazów motocyklowych na całym świecie.

Zawodnicy jeżdżą na specjalnie do tego przygotowanych motocyklach. Chociaż freestyle można uprawiać na motocyklu seryjnym, to wykonanie najtrudniejszych ewolucji wymaga zarówno zmian w budowie zewnętrznej motocykla, jak również w układzie napędowym. Swoje ewolucje stunt’erzy (tak nazywani są motocyklowi akrobaci) wykonują na torze o dlugości 300 metrów i szerokości 20 metrów.

Jak łatwo odgadnąć z nazwy freestyle, zawodnicy wykonują dowolnie wybrane przez siebie ewolucje. Najbardziej popularne, to wheelie – jazda na tylnym kole, stoppie – jazda na przednim kole i burning – jazda w uślizgu tylnego koła, zazwyczaj związana z kłębami dymu, wydobywającymi się spod tylnej opony.

Zobacz także:  W powietrzu - Freestyle Motocross w dużym uproszczeniu

Jerzy Kutrzeba

Moją największą pasją są samochody. Na tym blogu dzielę się swoją wiedzą, doświadczeniami i opiniami na temat motoryzacji – od testów najnowszych modeli, przez porady dotyczące eksploatacji aut, aż po analizy trendów rynkowych. Interesuję się nie tylko osiągami i technologią, ale też historią motoryzacji i tym, jak zmienia się świat czterech kółek. Jeśli kochasz zapach benzyny, dźwięk silnika i nowinki z branży – jesteś w dobrym miejscu!